Ταχύτητα Φόρτωσης Ιστοσελίδας: Πως Επηρεάζει τις Πωλήσεις σας;

Πάνε πολλά χρόνια από τότε που η Google (το 2010) ανακοίνωσε πως η ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας παίζει ρόλο στο SEO. Πόσοι άραγε το λαμβάνουν υπόψιν τους αυτό; Ή πόσοι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων γνωρίζουν πως σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη, το 40% των επισκεπτών εγκαταλείπει μια ιστοσελίδα αν κάνει πάνω από 3 δευτερόλεπτα να ανοίξει;

Αυτά είναι μερικά από τα σημεία που θα καλύψουμε στο συγκεκριμένο άρθρο, που στόχο έχει να σας δώσει μια σαφή εικόνα για την κρίσιμη σημασία της ταχύτητας φόρτωσης σε μια ιστοσελίδα.

Μια γρήγορη ιστοσελίδα κάνει τους επισκέπτες χαρούμενους. Μπορεί να φαίνεται λίγο τραβηγμένο αλλά η πραγματικότητα είναι πως κανείς δε θέλει να περιμένει χωρίς λόγο. Αν η ιστοσελίδα σας αργεί να δώσει την πληροφορία στον επισκέπτη, ο επισκέπτης θα πάει να τη βρει άλλου.

Πόση ώρα θα αφήνατε έναν πελάτη να περιμένει στην είσοδο του καταστήματος σας χωρίς καν να τον καλωσορίσετε; Αν έφευγε θα σας έκανε μεγάλη εντύπωση; Αν δεν ξαναερχόταν στο κατάστημά σας; Τι χάσιμο θα είχατε σε βάθος χρόνου από αυτόν τον χαμένο πελάτη;

Στην περίπτωση των ιστοσελίδων, ο επισκέπτης δεν νοιάζεται αν ο server είναι υπερφορτωμένος ή αν ο κώδικας είναι κακογραμμένος. Θέλει την πληροφορία για την οποία ήρθε και την θέλει άμεσα.

Πως η ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας επηρεάζει τις πωλήσεις σας

Πωλήσεις δεν κάνουν μόνο τα eshop. Όλες οι επαγγελματικές ιστοσελίδες δημιουργούνται με στόχο την απόκτηση νέων πελατών. Είναι εξαιρετικά απίθανο κάποιος επιχειρηματίας να κάνει μια σοβαρή επένδυση για κατασκευή ιστοσελίδας χωρίς να έχει στόχο τις πωλήσεις.

Ας πάρουμε όμως για παράδειγμα ένα eshop που αυτή τη στιγμή κάνει ημερήσιο τζίρο 100€ και η αρχική του σελίδα φορτώνει σε 8 δευτερόλεπτα.

Χρησιμοποιούμε αυτό ως παράδειγμα καθώς, συνήθως, η αρχικές σελίδες των eshop είναι αρκετά φορτωμένες με περιεχόμενο και δυστυχώς (για τους ιδιοκτήτες) αργούν.

Αν λοιπόν αυτό το eshop καταφέρει να ρίξει το χρόνο στα 3 δευτερόλεπτα, θα δει άμεσα τα εξής αποτελέσματα:

  • Μείωση της πιθανότητας του bounce rate από 90% σε 32% (πηγή). Η ελληνική μετάφραση του bοunce είναι “αναπήδηση” και ορίζει τον επισκέπτη που μπήκε στην ιστοσελίδα σας και έφυγε χωρίς να κάνει καμία ενέργεια.
  • Αύξηση 70% στο χρόνο που θα περάσει ο επισκέπτης στο eshop (πηγή).
  • Αύξηση 60% στις προβολές σελίδων – άρα και προϊόντων (πηγή).
  • Κατακόρυφη αύξηση της εμπιστοσύνης του επισκέπτη προς την ιστοσελίδα. Μελέτη έδειξε πως το 52% των αγοραστών θεωρούν την ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας ως δείγμα αξιοπιστίας (πηγή).

Όλα τα παραπάνω, μεταφράζονται σε πελάτες που περνούν περισσότερη ώρα στο Eshop ψάχνοντας, εξερευνώντας, συγκρίνοντας και τελικά ψωνίζοντας.

Έτσι, με μια τελείως συντηρητική – προσγειωμένη – ρεαλιστική πρόβλεψη, μπορούμε να περιμένουμε μια αύξηση στις πωλήσεις της τάξεως του +10% τη μέρα. Αυτό σημαίνει +10€ τη μέρα. Άρα +300€ το μήνα ή +3,600€ το χρόνο.

Χρήματα τα οποία ουσιαστικά δεν εισπράττει η επιχείρησή σας λόγω της ταχύτητας φόρτωσης ιστοσελίδας.

To Amazon, ίσως το μεγαλύτερο market place στον κόσμο μαζί με το eBay, παίρνει την ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας πολύ σοβαρά. Σύμφωνα με έρευνα, κάθε επιπλέον δευτερόλεπτο αναμονής του επισκέπτη, κοστίζει στην Amazon 1.6 δισεκατομμύρια σε πωλήσεις το χρόνο (πηγή).

Πως η ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας επηρεάζει τις διαφημίσεις σας στη Google

Καλύτερες διαφημίσεις στη Google μεταφράζονται αυτόματα σε περισσότερες πωλήσεις. Αυτό είναι αναμενόμενο. Όσο περισσότερος κόσμος μπει στο κατάστημά σας, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να κάνετε πωλήσεις.

Αφού όμως πληρώνουμε τη Google για να μας προβάλλει (και μάλιστα πολλές φορές αδρά), γιατί παίζει ρόλο η ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας;

Η Google, θέλει να έχει τους επισκέπτες της ευχαριστημένους. Όταν δημιουργούμε διαφημίσεις, η Google τις βαθμολογεί με ένα quality score από το 1 ως το 10, που λαμβάνει σοβαρά υπόψη του και την ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας.

Όσο πιο γρήγορη η ιστοσελίδα, τόσο πιο ψηλό και το quality score.

Ένα χαμηλό quality score μεταφράζεται σε:

  • λιγότερες προβολές των διαφημίσεων
  • πιο ακριβά clicks
  • χαμηλότερη θέση στα αποτελέσματα έναντι στους ανταγωνιστές σας

Άρα, μια αργή ιστοσελίδα, σας κάνει να χάνετε χρήματα ακόμη και στη Google που, ίσως, είχατε την εντύπωση πως αφού πληρώνετε, δεν παίζει τίποτα άλλο ρόλο.

Η Google έχει θα λέγαμε εμμονή με την ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας και όχι άδικα. Όπως αναφέρει και η ίδια: No matter what, faster is better and less is more.

Το παραπάνω δεν περιορίζεται μόνο στα πληρωμένα αποτελέσματα (δηλαδή στα Google Ads). Μια αργή ιστοσελίδα, έχει χειρότερη κατάταξη και στα οργανικά όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθρου.

Πως να μετρήσετε την ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας μόνοι σας

Μια από τις industry standard υπηρεσίες για τη μέτρηση ταχύτητας φόρτωσης ιστοσελίδας είναι το gtmetrix.

Οι servers που γίνονται τα tests είναι κατά βάση στον Καναδά και, κατά τη γνώμη μας, αν η ιστοσελίδα σας «παίρνει καλό βαθμό» σε έναν τόσο μακρινό server, σίγουρα στους ευρωπαϊκούς θα τα πάει ακόμα καλύτερα. Ποσό μάλλον στους ελληνικούς.

Στο gtmetrix εισάγετε την διεύθυνση της ιστοσελίδας σας και μετά από μια μικρή αναμονή θα βρεθείτε σε μια αναφορά που μοιάζει με την παρακάτω.

Στόχος θα πρέπει να είναι η ιστοσελίδα σας να πάρει τουλάχιστον B στα δύο tests. Να έχετε στο μυαλό σας πως αυτοί οι βαθμοί μπορεί να έχουν αποκλίσεις μεταξύ διαφορετικών μετρήσεων (αν δηλαδή το μετρήσετε σήμερα και το μετρήσετε και αύριο), της τάξεως του +/- 4 με 6% που κατά βάση οφείλονται στο φόρτο του server σας τη δεδομένη στιγμή της μέτρησης.

Πέρα από τη βαθμολογία, το gtmetrix σας δίνει και μια πλήρη αναφορά των σημείων στα οποία τα πάτε καλά αλλά και των σημείων στα οποία χρειάζεστε βελτίωση.

Άλλα websites στα οποία μπορείτε να μετρήσετε την ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας είναι το tools.pingdom.com αλλά και το www.webpagetest.org.

Εμείς, χρησιμοποιούμε κατά βάση το gtmetrix για τις μετρήσεις μας, λόγω της τοποθεσίας των servers του αλλά και της αναλυτικής αναφοράς που παρέχει.

Ποια είναι να πιο συχνά λάθη και τι μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε την ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας

Παρακάτω θα σας παρουσιάσουμε τα 4 πιο βασικά σημεία με σειρά προτεραιότητας, που, σύμφωνα με την εμπειρία μας αλλά και την πράξη, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας.

1. Μείνετε μακριά από φθηνό hosting

Φανταστείτε πως ο server που φιλοξενεί την ιστοσελίδα σας είναι μια πολυκατοικία.

Μπορείτε να νοικιάσετε όλη την πολυκατοικία (dedicated server), να νοικιάσετε έναν όροφο (VPS hosting) ή να νοικιάσετε ένα διαμέρισμα (shared hosting).

Επιλέγοντας ένα φθηνό hosting, έχετε την ψευδαίσθηση πως έχετε νοικιάσει ένα ωραιότατο διαμέρισμα. Στην πραγματικότητα, αυτό που έχετε νοικιάσει, είναι το πολύ, μια γωνιά στο σαλόνι.

Οι πάροχοι φιλοξενίας που ρίχνουν πολύ τις τιμές, για να μπορέσουν να βγουν οικονομικά, στριμώχνουν πολλούς “ενοίκους” στο ίδιο διαμέρισμα. Έτσι, νομοτελειακά, η κίνηση μέσα στο διαμέρισμα είναι πολύ αργή.

Αυτό φυσικά συνδυάζεται και με πολλύ downtime (που επηρεάζουν το SEO) αφού αν κάποιος από τους άλλους ενοίκους κάνει κατάχρηση του χώρου ή των πόρων, την “πληρώνει” όλο το διαμέρισμα.

Αν σας ενδιαφέρει πραγματικά η ταχύτητα φόρτωσης της ιστοσελίδας σας, μην επιλέγετε φιλοξενία ιστοσελίδων με γνώμονα μόνο το κόστος. Η οικονομική ζημία σε βάθος χρόνου θα είναι πολύ μεγάλη.

Στη φιλοξενία ιστοσελίδων ισχύει κυριολεκτικά το «ότι πληρώνεις παίρνεις».

2. Δώστε μεγάλη προσοχή όταν ανεβάζετε φωτογραφίες

Η αλήθεια είναι πως τη μεγαλύτερη καθυστέρηση στην ταχύτητα φόρτωσης μιας ιστοσελίδας, στο κομμάτι των αρχείων, προκαλείται από τις μη βελτιστοποιημένες φωτογραφίες.

Μη βελτιστοποιημένη φωτογραφία, είναι αυτή που έχει ανέβει χωρίς συμπίεση και σε λάθος διαστάσεις από αυτές που σας έχει συμβουλέψει η εταιρεία που έφτιαξε την ιστοσελίδας σας.

Μπορείτε πολύ εύκολα να συμπιέσετε μια φωτογραφία πριν την ανεβάσετε, μέσω για παράδειγμα του tinyjpg.com, χωρίς να έχει εμφανής επίπτωση στην ποιότητά της.

Απλά ανεβάζετε την φωτογραφία, περιμένετε λίγα δευτερόλεπτα να ολοκληρωθεί η διαδικασία και την κατεβάζετε.

Καλό είναι επίσης να αποφεύγετε τη χρήση .png εικόνων, εκτός κι αν είναι απαραίτητο. Η καλύτερη επιλογή είναι οι εικόνες σε μορφή αρχείου .jpg.

Αν θέλετε να το πάτε ένα βήμα πιο μακριά, μπορείτε να εξετάσετε το ενδεχόμενο της χρήσης .webp φωτογραφιών, οι οποίες είναι μια νέα σχετικά μέθοδος που εξέλιξε η Google και μπορεί να μειώσει από 20% έως 35% επιπλέον το μέγεθος μιας φωτογραφίας. Το “πρόβλημα” είναι πως αυτή τη μορφή φωτογραφιών προς το παρόν υποστηρίζεται μόνο στον Chrome και στον Opera.

Πέρα όμως από το μέγεθος των φωτογραφιών, σημαντικό ρόλο παίζει και ο αριθμός των φωτογραφιών. Υπάρχουν περιπτώσεις που η χρήση μικρού αριθμού φωτογραφιών δεν είναι δυνατή. Όπως για παράδειγμα σε μια image gallery ή σε μια σελίδα κατηγορίας ενός eshop με πολλά προϊόντα.

Το πλήθος των φωτογραφιών είναι μεγάλης σημασίας αφού, κάθε φωτογραφία, σημαίνει και ένα επιπλέον αίτημα (request) στον server. Μια σελίδα λοιπόν με 50 φωτογραφίες, σημαίνει 50 ξεχωριστά requests στον server μόνο για τις φωτογραφίες. Σε απλά ελληνικά, όσο περισσότερα requests, τόσο πιο πολύ αργεί η φόρτωση της ιστοσελίδας.

Η λύση εδώ, είναι να εξετάσετε το ενδεχόμενο χρήσης της τεχνολογίας Lazy Loading. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι φωτογραφίες θα φορτώνουν μόνο όταν βρεθούν στο οπτικό πεδίο του χρήστη.

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να προ-φορτώνουν όλες οι φωτογραφίες πριν ο χρήστης αρχίσει να κάνει scroll down στη σελίδα. Υπάρχει μεγάλη περίπτωση να κουραστεί από την αναμονή και να φύγει.

Τα οφέλη από τη χρήση του lazy loading είναι πραγματικά τεράστια τόσο στην ταχύτητα όσο και στην συνολική εμπειρία του χρήστη με την ιστοσελίδα.

3. Μην χρησιμοποιείτε multipurpuse themes και templates

Πολλές εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων, προκειμένου να ρίξουν το χρόνο κατασκευής αλλά και το κόστος, κάνουν χρήση έτοιμων προτύπων (γνωστά και ως themes, skins ή templates).

Αυτά τα πρότυπα πολλές φορές διαφημίζονται ως multipurpuse. Κάνουν δηλαδή για όλες τις περιπτώσεις ιστοσελίδων και επιχειρήσεων. Πολλές φορές μάλιστα, ο πελάτης καλείται από την εταιρία να επιλέξει ανάμεσα σε αυτά, εκείνο που του αρέσει πιο πολύ. Χωρίς καμία ανάλυση αναγκών, καμία ανάλυση αγοράς, καμία ανάλυση στόχων ιστοσελίδας.

Πράγματι, ο χρόνος υλοποίησης και το κόστος είναι μικρά, καθώς τις περισσότερες φορές χρειάζεται απλά να αλλαχθούν κάποια κείμενα και φωτογραφίες. Δυστυχώς όμως, οι μόνοι κερδισμένοι από αυτά τα πρότυπα είναι αυτοί που τα δημιουργούν και τα πωλούν.

Στην πραγματικότητα, το αποτέλεσμα είναι ένα υπερφορτωμένο με κώδικα website που, κατά κανόνα, αργεί να φορτώσει.

Γιατί συμβαίνει όμως το παραπάνω;

Τα πρότυπα αυτά, τηρουμένων των αναλογιών, μπορείτε να τα σκεφτείτε σαν ένα εστιατόριο. Δε μπορεί ένα εστιατόριο να είναι Ιταλικό, Κινέζικο και Μεξικάνικο ταυτόχρονα. Στην κουζίνα θα επικρατούσε χάος.

Έτσι και αυτά τα πρότυπα, για να εξυπηρετήσουν όλες τις ανάγκες, φορτώνουν πάρα πολλά αρχεία κώδικα, πολλά από τα οποία στην καλύτερη περίπτωση είναι πραγματικά άχρηστα και στη χειρότερη περίπτωση κάνουν conflict μεταξύ τους.

Άρα, όπως θα έχετε καταλάβει σίγουρα μέχρι τώρα, περισσότερα αρχεία, σημαίνει πιο αργή φόρτωση ιστοσελίδας.

Προτιμήστε μια λύση προσαρμοσμένη στα μέτρα και τις πραγματικές ανάγκες σας κι ας την πληρώσετε λίγο πιο ακριβά απ’ ότι έχετε στο μυαλό σας. Τα κέρδη σας σε βάθος χρόνου θα είναι σίγουρα πολύ πιο σημαντικά.

4. Ξεφορτωθείτε ότι δε χρειάζεστε πραγματικά

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει η τάση της υπερφόρτωσης των ιστοσελίδων με κάθε λογής μικρό-εφαρμογές, sharing buttons, live chat clients, tracking codes κτλ.

Ξεκινήστε από την αρχική σας σελίδα και αξιολογήστε βάση απόδοσης, τι είναι αυτό που πραγματικά σας χρειάζεται. Κάντε στη συνέχεια το ίδιο για όλες τις σελίδες.

Για παράδειγμα, αν η ιστοσελίδα σας έχει κουμπάκι για live chat αλλά κανείς από τους επισκέπτες σας δε το χρησιμοποιεί, αφαιρέστε το. Θα κερδίσετε τουλάχιστον 2 με 3 requests στον server.

Αν τα άρθρα ή τα προϊόντα σας έχουν κάθε λογής κουμπάκι για sharing (Facebook like, twitter, Pinterest κτλ) και το μόνο που έχει απόδοση είναι για παράδειγμα το like button, αφαιρέστε τα υπόλοιπα. Δεν έχει απόδοση κανένα; Αφαιρέστε τα όλα. Η ιστοσελίδα σας δεν είναι πιο “μοδάτη” με αυτά τα κουμπάκια, είναι πιο αργή.

Ειδικά οι μικρό-εφαρμογές τρίτων όπως οι παραπάνω, δε φορτώνουν από το δικό σας server. Άρα αν ο τρίτος server για κάποιο λόγο αργεί, θα αργεί και η ιστοσελίδα σας να φορτώσει.

Επίλογος

Αν πραγματικά σας ενδιαφέρει η αύξηση πωλήσεων στο eshop σας, τότε σίγουρα θα πρέπει να βάλετε την ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας στην κορυφή της ατζέντας σας.

Να θυμάστε, καλύτερη ταχύτητα ιστοσελίδας = καλύτερες πωλήσεις.